چرا چوب ترموو اختراع شد؟
مقدمه
استفاده از چوب به عنوان درکوراتیو برای تزئین منزل یا ساخت نمای داخلی و خارجی ساختمان بسیار پر کاربرد است. این مسئله کاملا قابل انتظار است! زیرا وسایل و متریال چوبی از جذابیت بسیار بالایی برخوردار بوده و بسیار پر طرفدار هستند. متریال و وسایل ساخته شده از چوب یادآور طبیعت می باشند، به همین دلیل است که گران قیمت و بسیار مجلل هستند. کافی است کمی در اینترنت چرخی بزنید و چند خانه مجلل و اشرافی را مورد بررسی قرار دهید. به راحتی مشاهده خواهید کرد که در در دیزاین و طراحی داخلی این منازل از وسایل و متریال چوبی به وفور استفاده می شود. خب! حال که متوجه ارزش و اهمیت این ماده طبیعی شدید، حتما به حفظ و نگهداری آن می اندیشید. برای حفظ و نگهداری وسایل چوبی روش های متعددی وجود دارد. یکی از این روش ها همان طور که در مقالات قبلی از آن نام بردیم چوب ترموو یا اصلاح حرارتی است. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چرا حفظ این متریال تا این اندازه حائض اهمیت است؟ حتما با خود تصور می کنید که علت این کار نگهداری طولانی مدت است! درست است که نگهداری وسایل چوبی ارزش و اهمیت زیادی دارد؛ اما نمی توان به همین یک مورد بسنده کرد! برای آگاهی از علت اختراع روش هایی همچون چوب ترموو تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در ادامه به بررسی علل اختراع روش ترموو چوب می پردازیم.

در داخل چوب چه می گذرد؟
بیایید با هم به داخل ساختار یک تکه چوب سفر کنیم. سخت است؟ خیر! کافی است چشمانتان را ببندید و دستتان را در دست ما قرار دهید. اگر به داخل تکه چوب نگاه کنید، مواد مختلفی از جمله 46 % اکسیژن، 49 % کربن، 6 % هیدروژن، مواد سلولزی، همی سلولزی، رزین، گلوگز، لیگنین، اسید سیتریک و غیره را می بینید. اگر دقت کنید هیدرات های کربن (ترکیب کربن و هیدروژن) در یک تکه چوب به وفور یافت می شود. درختان به طور معمول از خاک رطوبت و مواد مغزی را دریافت کرده و آن ها را به صورت هیدرات کربن ذخیره می کنند. خب نتیجه چه می شود؟ این حجم از رطوبت برای چوب خطرناک است و می تواند سبب رشد قارچ و حشرات موزی شود. بنابراین می توان گفت که رطوبت برای چوب مضر است و می تواند از معایب چوب به شمار آید. بنابراین عمر چوب کاهش یافته و آسیب پذیری اش افزایش می یابد. حال از شما می پرسیم برای افزایش عمر چوب چه باید کرد؟ آفرین! باید رطوبت چوب را کاهش دهیم. به شما تبریک می گوییم یکی از دلایل اختراع روش چوب ترموو را کشف کردید. چوب ترموو با ایجاد گرما، میزان رطوبت چوب را کاهش داده و موجب بقای آن می گردد.

آیا راهی برای افزایش مقاومت چوب وجود دارد؟
یادتان می آید که از رطوبت و رزین موجود در چوب صحبت کردیم؟ خوب است که به خاطر دارید، چون همین دو موردکافی است که مقاومت چوب را کاهش داده و موجب ترک خوردگی، تورم، شکنندگی و تغییر اندازه می شود. حتی اگر این موارد را نیز در نظر نگیریم، اگر چوب در محیط مرطوب قرار داشته باشد، همین نتایج را به دنبال خواهد داشت. حال! اگر یک راهی برای کاهش رطوبت چوب نظیر چوب ترموو وجود داشته باشد، نه تنها مقاومت و ابعاد چوب پایدار باقی خواهند ماند، بلکه هیچ گونه ترک خوردگی و ترشح شیره نیز در چوب مشاهده نخواهد شد. بنابراین دومین دلیل اختراع چوب ترموو نیز کشف شد.

محافظت از محیط زیست نیز مسئله مهمی است!
اگر سایر مقالات ما را مطالعه کرده باشید، خواهید دانست که چوب ترموو یک روش کاملا طبیعی است. زیرا در آن از هیچ گونه فرایند صنعتی و شیمیایی استفاده نشده است. در این فرایند صرفا از بخار آب و گرمای زیاد استفاده شده، در نتیجه این روش هیچ گونه خطر و آسیبی برای محیط زیست ندارد. پس می توان گفت دوست داران محیط زیست می توانند از این روش حمایت کنند. یکی از موارد دیگری که می توان در اثبات طبیعی بودن این روش عنوان کرد این است که فراورده های این روش نیز قابل بازیافت در محیط زیست بوده و کاملا طبیعی می باشند. بنابراین سومین دلیل اختراع روش چوب ترموو این است که محیط زیست دیگر نیازمند آلودگی نمی باشد!.


آرزوی دیرینه افزایش عمر چوب!
از دیرباز تا کنون تمام دوست داران محصولات چوبی و حتی اشخاصی که به طور مداوم با این متریال سروکار دارند، در آرزوی افزایش عمر و ماندگاری محصولات چوبی بوده اند. می دانید همان طور که پیش از این نیز گفتیم، بخش سلولزی موجود در چوب بسیار زیاد است. این بخش می تواند حاوی منابع مغزی باشد. این مواد مغزی منبع تغذیه بسیاری از قارچ ها و حشرات موزی خواهند بود. بنابراین تا در چوب سلولز وجود دارد، چوب از قارچ و حشرات در امان نخواهد ماند. پس دلیل چهارم کشف روش چوب ترموو هم پیدا شد! برای حذف این موجودات مزاحم و مخرب چوب، باید به تخریب و از بین بردن منابع سلولزی بپردازیم. با ارائه گرمای شدید در روش چوب ترموو، قسمت سلولزی چوب از بین رفته و در نهایت امکان رشد قارچ ها و حشرات از بین می رود.


نتیجه گیری
آیا قانع شده اید؟ امیدوارم جوابتان بله باشد! در تمام طول این مقاله به دنبال این بودیم تا دلایل مستحکمی برای اختراع روش چوب ترموو ارائه دهیم. در واقع می خواستیم تا شما را توجیه کنیم که این روش یک روش برتر نسبت به سایر روش های استحکام چوب است! اگر هنوز مردد هستید و به دنبال دلایل مستحکم تری هستید! پیشنهاد ما این است که مقالات بعدی ما را نیز مطالعه کنید تا بیش از پیش به اهمیت این روش پی ببرید. منتظرتان هستیم.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *