قصه خلق چوب ترموو
مقدمه
اگر بخواهیم در مورد استفاده از چوب و متریال های چوبی صحبت کنیم، باید به سالیان سال پیش برگردیم. پس بیایید با هم به 4200 سال پیش از میلاد مسیح برگردیم. در آن زمان بود که چوب به چشم بشر آمد و در ساخت کلبه و خانه مورد استفاده قرار گرفت. همین الان هم اگر یکسری از فیلم های متعلق به زمان قدیم را بررسی کنید، خواهید دید که تمامی خانه ها و کلبه ها از جنس چوب خواهند بود. همچنین اگر پیش تر بیاییم، در دوره های هخامنشی و ساسانی نیز چوب کاربردهای ویژه و خاص خود را داشته است. به عنوان مثال اگر به بررسی تاریخی معماری تخته جمشید بپردازید، خواهید دید که هنرمندان ایرانی در آن زمان بسیار از متریال چوبی استفاده کرده اند. در دوره های اسلامی نیز استفاده از چوب در ساخت بناها و ساختمان های معروف بسیار پر کاربرد بوده است. پس همان طور که مشاهده می کنیم، متریال چو بسیار پیشکسوت و بسیار پر طرفدار است. حال می خواهیم کمی جلوتر برویم و به روش های مقاوم سازی چوب بپردازیم. البته منظورمان بررسی تاریخچه این گونه روش ها می باشد، به عنوان مثال چوب ترموو! می خواهیم ببینیم ترموو وود چه زمانی خلق شد! از کجا به منشا گرفته است! اصالتا متعلق به کدام کشور است! چقدر پیشرفت کرده است! و چه و چه و چه! اگر شما را به اندازه کافی کنجکاو کرده ایم، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید!

وایکینگ ها و کشتی های چوبیشان
آیا تا به حال نام وایکینگ ها به گوشتان خورده است؟ بله! درست است! همان دزدان دریایی یک چشمی که ریش نارنجی داشتند و سوار بر کشتی های چوبی به کشف دریاها می پرداختند! خب اگر آن ها را شناختید حتما این سوال برایتان پیش آمده است که چطور مدت های طولانی کشتی چوبی آن ها روی آب شناور می ماند و هیچ گونه آسیبی نمی دید! در حالی که کافی است به مدت 10 الی 12 روز روی میز چوبی موجود در آشپزخانه منزلتان یک لیوان آب بریزید و پس از چند هفته پوسیده شدنش را مشاهده کنید!! دلیل این تفاوت در ماندگاری چوب این است که وایکینگ ها از آتش برای افزایش مقاومت چوب کشتی هایشان استفاده می کردند. به عبارت دیگر اعمال آتش بر سطح بیرونی چوب آن را مقاوم تر خواهد کرد. پس می توان گفت شاید چوب ترموو به زمان وایکینگ ها بر می گردد ولی در آن زمان هنوز کسی اهمیت و ارزش این روش را درنیافته بود.

کشف چوب ترموو طی یک پژوهش علمی
چندین قرن پس از وایکینگ ها، پژوهشگران و محققان علمی به دنبال کشف راه کارهای افزایش مقاومت چوب می گشتند. البته علم همیشه حرف اول را می زند و نتایج تلاش ها و تحقیقات محققان بی نتیجه نماند. در سال 1930 محققان توانستند به صورت علمی به بررسی و مطالعه روش اصلاح حرارتی بپردازند. البته در آن زمان بیشتر هدف از روش تیمار چوب، حفظ ابعاد و مقاومت چوب بود.

کشور فنلاند رتبه اول در صنعت چوب ترموو
در تولید هر محصولی یا در ایجاد هر فرایندی یک کشور را می توان پیشرو دانست. در زمینه چوب ترموو نیز کشور فنلاند در جایگاه اول قرار دارد و به قول معروف حرف اول را می زند. در واقع اولین بار این کشور فنلاند بود که به تکنولوژی چوب ترموو دست یافته و در زمینه راه اندازی خط تولید این روش اقدام کرد. در کشور فنلاند انجمنی تحت عنوان ” انجمن ترموو وود فنلاند (VTT) وجود دارد. این انجمن به بررسی دقیق روند چوب ترموو پرداخته و در این زمینه حسابی سر و صدایی به پا کرده است. البته در دنیای امروز این انجمن یک روش ترموو چوب جدید برای خود ایجاد کرده و دست از سر روش های قدیمی برای تولید چوب ترموو برداشته است.

قصه چوب ترموو در کشورمان ایران
درست است که در کنار کشور فنلاند کشورهای دیگری نظیر آلمان، فرانسه و هلند نیز در صدد هستند تا خودی نشان دهند و در نهایت ترموو چوب را ارتقا دهند؛ اما باید به شما یک خبر خوب دهیم! کشور ما ایران نیز بی کار ننشته است. طراحان و تولیدگران ایرانی نیز سال هاست به دلیل مزایا و فوائد این روش به دنبال راه اندازی خط تولید این روش در ایران هستند. البته این مشکل را نیز پیش رو دارند که محیط جغرافیایی مناسب برای توسعه جنگل های مورد نیاز این روش در ایران وجود ندارد، بنابراین مواد اولیه (همان چوب مورد نظر) از کشورهای دیگر وارد خواهد شد. البته این را هم بگوییم که فعلا شرایط وارداتی کشورمان مناسب نیست، بنابراین مواد اولیه از کشور روسیه به ایران وارد خواهد شد. البته این را بگوییم که هر چقدر پول بدهید همان قدر نیز آش میل می نمایید! یعنی باید دقت کنید، ترموو چوبی که در ایران تولید می شود، کیفیت ترموو چوب یک کشور پیشرفته مانند فنلاند را ندارد؛ اما برخی از مصرف کنندگان و مشتریان به دلایل اقتصادی ترجیح می دهند تا پول کمتری را هزینه کنند.
نتیجه گیری
هر چیزی یک تاریخچه و قصه ای دارد! ما هم قصه ترموو وود یا ترمو چوب را گفتیم! درست است که خودمان هم از مباحث تاریخی خوشمان نمی آید؛ اما اگر به ترموو چوب علاقه مند هستید یا می خواهید بدانید چه است و از کجا آمده باید در این باره اطلاعاتتان کافی و دقیق باشد! خوشحالیم که اطلاعات مفیدمان را با شما به اشتراک گذاشتیم! پس اگر باز هم می خواهید از فضل ما به شما برسد، سایر مقالات ما را از دست ندهید! ما بی صبرانه منتظرتان هستیم! باز هم به ما سر بزنید!

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *