تیمار حرارتی یا اصلاح حرارتی را بیشتر بشناسیم
مقدمه
از دید بسیاری از افراد آشنا و درگیر با صنعت متریال های چوبی، تیمار حرارتی تنها ارائه حرارت و گرما به کمک بخار آب بر سطح چوب می باشد. حرارتی که با بخار کردن رطوبت چوب می تواند به افزایش عمر، ماندگاری و مقاومت چوب اضافه کند! البته ما نمی توانم از محاسن چوب های تیمار نشده به کمک روش های اصلاح حرارتی شیمیایی و غیر شیمیایی چشم پوشی کنیم؛ اما این را با صداقت تمام به شما خواهیم گفت که یک چوب اصلاح شده 100 درصد بهتر از یک چوب اصلاح نشده است. شاید بگویید چه فرقی می کند یا اصلا به ما چه ارتباطی دارد! پاسخ این است که قطعا به شما ربط دارد، آن هم زمانی که نمای داخلی، خارجی و حتی دکوراتیو منازلتان از جنس چوب است! پس دیدید؟ این مقاله زیاد هم به شما بی ربط نیست! البته در این مقاله قصد داریم کمی پیش تر برویم و کمی تخصصی تر صحبت کنیم! پس گوش هایتان را تیز کنید و با ما همراه باشید!

تیمار حرارتی دیگر چیست؟
برای افرادی که تازه با وب سایت ما آشنا شده اند یا حتی نام تیمار حرارتی را تازه شنیده اند، شاید تصور کنند که شبیه تیمار یا مراقبت از اسب است! تا حدودی پاسخ مثبت است! یعنی همان طور که حیوان شما به تیمار یا مراقبت احتیاج دارد، چوب هم به مراقبت احتیاج دارد! روش های مختلفی نیز برای مراقبت از چوب وجود دارد که همگی شیمیایی هستند و به محیط زیست آسیب می رسانند! در این میان یک روش جدید و نوین (البته برای شما جدید است) که دیگر معایب روش شیمیایی را ندارد وجود دارد! این روش تیمار حرارتی یا اصلاح حرارتی نام دارد. در این روش حرارت به سطح چوب تابیده و علاوه بر تغییر ساختار منجر به تغییرات دائمی چوب خواهد شد! وقتی صحبت از تغییرات دائمی می شود، منظورمان تغییر و اصلاح در ترکیبات دیواره سلولی چوب است که با اعمال این مورد، چوب رطوبتش را از دست داده و خاصیت آب گریزی را پیدا می کند!

نکته ای که جا انداخته ایم و حال به شما گوش زد می کنیم، این است که این روش (تیمار حرارتی) می تواند منجر به تغییر رنگ چوب شود! در واقع اگر از مشتریان دائمی وب سایت ما باشید، حتما می دانید که ما در چند مقاله اخیر از پالت رنگی ناشی از اصلاح حرارتی حرف زدیم! خب الان دلمان می خواهد برایتان بگوییم که چه چیزی منجر به این تغییر رنگ شده و در واقع جلب توجه خواهد کرد! اگر کمی دقیق شوید، اعمال حرارت منجر به اصلاح لیگنین چوب خواهد شد، در نتیجه نسبت ساختار های آمورف و سلولز کریستالی تغییر کرده و در نتیجه ساختار های همی سلولزی نیز تخریب خواهند شد! شاید با خود بگویید، این سلول های چوبی که تخریب شده اند و دیگر چوبی نمانده! در پاسخ به شما می گوییم نه تنها این تخریب مضر نیست، بلکه یک تغییر رنگ زیبا نیز در سطح چوب ایجاد می کند. درست است که با این همه سوز و گداز ممکن است چوب مقاومت اولیه خود را نداشته باشد؛ اما اصل و مهم ترین هدف این روش ثبات ابعاد چوب و مقاومت و دوام در برابر قارچ ها می باشد!
ایفای نقش تیمار حرارتی بر هر یک از انواع چوب
این که هر گلی، بویی دارد! واقعیت محض است! صد البته این موضوع راجع به چوب صدق می کند. هر چوبی یک ویژگی خاص خودش را دارد، بنابراین ممکن است واکنشش و یا سبک حرارت دهی اش در تیمار حرارتی متفاوت با دیگری باشد. در ادامه به بررسی چند مورد انواع چوب و نحوه تیمار حرارتی آن ها می پردازیم. یکی از چوب های معروف دنیا چوب درخت افرا نام دارد. میزان دمای در نظر گرفته شده برای این چوب حدود 180 درجه سانتی گراد و به مدت 10 ساعت است. بر اساس این میزان حرارت دهی، میزان تغییر ابعاد در قسمت شعاعی، مماسی و طولی به شدت کاهش می یابد. و به عنوان مثالی دیگر همین روند کاری برای چوب درخت گلابی متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال برای به دست آوردن بیشترین میزان تاثیر در تغییرات ابعاد باید دمای 180 درجه سانتی گراد را به مدت 6 ساعت بر چوب گلابی اعمال کرد.

نتیجه گیری
سرتان را که به درد نیاوردیم؟ اگر پاسخ بله است که باید بگوییم به جایش یک مقداری اطلاعات درست و حسابی به دست آورده اید که به کل دنیا می ارزد؛ اما اگر هنوز جا دارید تا کمی دیگر به سخنان گهربار ما گوش دهید! پس بگذارید به عنوان جمع بندی مبحث امروز به شما بگوییم که چوب تیمار شده توسط روش اصلاح حرارتی یک جایگزین مناسب است برای چوب هایی که با مواد شیمیایی اصلاح شده اند. همچنین این حقیقت را از ما شنیده بگیرید که روند تیمار حرارتی بر هر نوع چوبی به عوامل زیاد به کار رفته حین انجام پروسه از جمله دوره تیمار، درجه حرارت و نوع گونه چوبی بستگی دارد. حال که دیگر سرتان واقعا به در آمده ما نیز میدان خالی می کنیم و کمی به شما و چشمانتان استراحت می دهیم! اما بدانید که ما بی صبرانه دلمان برایتان تنگ می شویم، پس زود استراحت کنید و برگردید!!

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *