الوار های کاج فنلاندی برش خورده

انواع چوب : نرم و سخت

چوب بخش مهمی از هر ساخت و ساز است، و از زمانی که خانه ها و سازه های چوبی برای اولین بار اختراع شدند، تا امروز در هر ساخت و ساز مدرنی وجود داشته است. این محصول شگفت انگیز همه کاره را می توان به انواع  مختلف تقسیم کرد که همگی دارای خواص منحصر به فردی هستند. با در نظر گرفتن این موضوع، انتخاب نوع چوب مناسب برای دستیابی به استحکام و اثربخشی کلی که برای پروژه خود می خواهید، می تواند دشوار باشد. با این حال راهنمای شرکت مازو در انتخاب نوع چوب، ویژگی‌ها و اهداف آنها برای پروژه شما در دسترس خواهد بود. با سری مقالات انواع چوب هایی که باید بدانید همراه باشید.

چوب نرم یکی از سه نوع چوب در دنیا می باشد

انواع چوب را می توان به سه دسته اصلی طبقه بندی کرد: چوب نرم، چوب سخت و چوب مهندسی شده. برخلاف تصور رایج، چوب‌های نرم لزوما نرم نیستند و چوب‌های سخت نیز سخت نیستند. تفاوت بین این دو ربطی به نام آنها ندارد، تفاوت آنها بسیار عمیق تر از این است.

تفاوت های انواع چوب

چیزی که چوب سخت را از چوب نرم جدا می کند، آرایش سلولی خود چوب است .که تفاوت را در مورد سختی کمتر و بیشتر در مورد تراکم ساختار چوب ایجاد می کند. عوامل دیگری که این دو را تقسیم می کنند عبارتند از انعطاف پذیری، مقاومت و کارایی با ابزار. و البته مهم تر اینکه آیا چوب برای چسباندن یا پیچ کردن و میخ زدن مناسب است یا خیر.

اکثر چوب های نرم در واقع بسیار قوی هستند و معمولاً در بسیاری از کاربردهای ساختمانی مانند قاب بندی پروژه های ساختمانی جدید مورد استفاده قرار می گیرند. چوب های نرم از درختان مخروطی آسیاب می شوند، درختانی که سوزنی هستند و مخروط تولید می کنند. نمونه های محبوب درختان چوب نرم مورد استفاده در ایجاد چوب نرم عبارتند از کاج، صنوبر، سدر و چوب سرخ. این انواع چوب نرم به دلیل استحکام بسیار زیاد و قابلیت تحمل بار بیشتر برای پروژه های سازه ای داخلی مانند مبلمان مناسب هستند. در حالی که انواع دیگر به دلیل مقاومت در برابر پوسیدگی و حشرات برای پروژه های بیرونی مناسب تر هستند.

از سوی دیگر، چوب های سخت از هر درختی که سوزن ندارد یا مخروط تولید می کند، تهیه می شود. این درختان معمولاً به عنوان درختان برگریز شناخته می شوند. درست است که برخی از چوب‌های سخت بسیار سخت هستند، که بعداً کار کردن با آنها با درجه‌ای از سختی همراه است. اما باز هم تفاوت و فایده‌ی یکی نسبت به دیگری در اینجا مطرح نیست. چوب‌های سخت بیشتر به دلیل سودمندی بیشتر نسبت به چوب‌های نرم شناخته می‌شوند. زیرا انواع بسیاری از چوب‌های سخت هستند که از نظر زیبایی شناختی الگوهای دانه‌های چوب بسیار دلپذیری دارند.

چوب مهندسی شده

سومین نوع چوبی که با آن مواجه خواهید شد، چوب های مهندسی شده هستند. همانطور که از نام آن پیداست، چوب مهندسی شده به طور طبیعی در محیط وجود ندارد، بلکه در عوض تولید می شوند.

این تخته‌ها معمولاً با چوبی ساخته می‌شوند که برای داشتن کیفیت یا ویژگی‌های خاصی دستکاری شده اند. و اغلب از برش‌های چوبی ساخته می‌شوند که با پلاستیک یا رزین به هم چسبیده‌اند. چوب مهندسی شده اغلب از یک فرآیند تولید شیمیایی یا عملیات حرارتی برای تهیه محصول چوبی استفاده می کند . و می تواند کیفیت های خاصی را برآورده کند که به سختی از طبیعت به دست می آید. با توجه به فرآیند پرس گرم که این تخته ها طی می کنند، مهندسی چوب تنوع بیشتری را از نظر ضخامت نسبت به چوب اره استاندارد ارائه می دهد.

جمع بندی

تا اینجا به صورت کلی با سه نوع چوب آشنا شدیم . در مقالات بعدی با معرفی گونه های درخت هرکدام ازین چوب ها در خدمت شما هستیم. تا بتوانیم به صورت مفصل براتون معرفی کنیم.با مازو همراه باشید.





دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *